Fietsen door de sawahs

25 juli 2018 - Rantepao, Indonesië

Na alle morbide verhalen van gisteren, was het vandaag tijd voor wat luchtiger onderwerpen. We zijn nog steeds in het Toraja gebied, dat naast de voor onze begrippen bijzondere cultuur, ook een prachtige natuur herbergt. Daar gaan we vandaag naar op zoek. En omdat we niet steeds alleen maar in de auto willen zitten, hadden we onze gids gevraagd of we konden fietsen.

Zo gezegd zo gedaan. Onze gids kwam verrassend genoeg met een pick-up truck opdagen met daar achterop 4 mountainbikes. De truck kwam met een extra chauffeur, die bij ons blijft terwijl wij gaan fietsen. Meteen op de fiets gaan vanaf het hotel is niet echt verantwoord, daarvoor is het auto en motor verkeer te druk en ze zijn niet gewend aan fietsers op de weg. Eerst in de pick-up truck dus. De twee zitplaatsen naast de chauffeur zijn voor Ruben en Qunera. Budi en mij restten twee staanplaatsen, in de bak bij de fietsen. Zitten is geen optie, daarvoor zijn de wegen te slecht. Onze knieën moeten als schokbreker fungeren.

IMG_2232 IMG_3162 IMG_3171

Als een ware attractie rijden we door Rantepao. Het is niet elke dag dat er een grote blanke man op een pick-up staat. Zoals de koning en koningin op prinsjesdag zwaai ik naar iedereen en groet ik iedereen terug die mij vriendelijk ‘Hello mister! – where you from ?’ toeroept. Wanneer we stilstaan, moet Budi (die het hele dorp schijnt te kennen), regelmatig uitleggen wat hij aan het doen is en wie ik ben.

Wanneer we het dorp uit zijn, kijken we onze ogen uit. Een prachtig landschap strekt zich voor ons uit. En vandaag schijnt tussen de wolken door de zon weer! We laden de fietsen uit en nadat we Budi hebben uitgelegd hoe te schakelen met een mountainbike, fietsen we een paar minuten later door een gloeiend landschap tussen de sawahs. Ook hier zijn we een bezienswaardigheid voor de plaatselijke bevolking en worden we vriendelijk begroet en groeten we iedereen vriendelijk weer terug.

IMG_3111 IMG_3130 IMG_3165

Onder weg stoppen we bij een Toraja dorp en, hoe kan het ook anders, bij een eeuwenoude begraafplaats. Hier leren we weer wat nieuws. We zijn hier in Noord Toraja en hier zijn de begrafenis rituelen weer net iets anders en worden voor belangrijke overleden mensen ter nagedachtenis megalieten (een grote steen zoals een menhir uit Asterix) geplant op de begraafplaats. Ook zien we hier een boom dat wordt gebruikt voor babygraven. Voor baby’s die levend geboren worden maar overlijden voordat ze tanden krijgen, zijn er speciale graven in de stam van een boom. Het idee er achter is dat ze door de boom verder gevoed worden totdat ze oud genoeg zijn voor hun reis naar Pudja… de Toraja hemel.

We fietsen door totdat het te steil wordt. Om nu ongetraind een berg te beklimmen gaat wat te ver en dus laden we de fietsen weer in en gaan we met de pick-up omhoog de bergen in. Onderweg verteld Budi achterin de pick-up honderduit over de vele planten en gewassen die hier groeien (koffie, bamboe, avocado’s en natuurlijk rijst en vele soorten en maten) en over de bevolking die hier leeft. Overal zien we wandelende schoolkinderen, die vele kilometers weer teruglopen naar huis van school. Een tip van Mark van een aantal jaar geleden (neem ballonnen mee naar Azië voor de kinderen), blijkt goud waard! We delen een aantal uit en de kinderen vinden het fantastisch.

Op de meest onbegaanbare plekken zien we Toraja huizen die dienst doen als woning of als rijst schuur. Het uitzicht wordt steeds mooier, maar foto’s maken staand vanuit een hobbelige pick-up truck is niet een van mijn specialiteiten. Gelukkig stoppen we een paar keer en maken we een grote lunch stop op de top van de berg.

IMG_3151 IMG_3149

Budi’s idee was om vanaf hier met de fiets weer naar beneden te gaan, maar dat vinden we te gevaarlijk. We rijden dus weer naar beneden met de pick-up om vervolgens nog een paar kilometer rond het dorp te fietsen.

Rond een uur of drie zijn we weer terug in het hotel. Wat een geweldige dag was dit. We hebben teveel gezien om hier allemaal op te schrijven, maar speciaal voor ‘Andere Andre’: we hebben zowel een Hummingbird als een Kingfisher gezien ! (Helaas niet op de foto). Nu lekker zwemmen en uitrusten want morgen trekken we weer verder!

1. J.A.C.von Bannisseht:
    27 juli 2018
    Juli - 27 - 2018

Heel goed idee van jullie gids. Fietsen is daar heel anders als in europa. Alles bij elkaar een heel enerverend avontuur. Heel veel indrukken op gedaan, mooie en bijzondere dingen en mensen gezien.
    Hartelijk bedankt voor deze reportage met bijbehorende foto's. Subliem.