Taman Safari park Bogor

6 augustus 2018 - Bogor, Indonesië

Vandaag gaan we weer een geplande activiteit van ons lijstje afvinken: Taman Safari Park Bogor. Deze dierentuin werd tijdens onze voorbereiding op internet regelmatig aangeraden en aangezien wij fan zijn van dierentuinen (elke vakantie bezoeken we er wel eentje), stond een bezoek aan dit park op ons lijstje.

We zijn dus ondertussen in Bogor aangekomen en hebben een ruim appartement uitgekozen om onze laatste dagen van deze reis door te brengen. Bogor is overbevolkt, overal is het er te druk. Te weinig infrastructuur voor het aantal mensen dat hier woont en werkt. Bogor is wel verder in haar ontwikkeling, in vergelijking met rest van Indonesie, van wat wij gezien hebben. Je ziet hier meer welvaart bij de middenklasse. Je ziet het aan de soort winkels langs de weg en de voorzieningen. Voor het eerst hebben we een soort van afvalophaaldienst gezien.

Verder zien we veel promotie voor de Azië Games, een sportevenement voor Aziatische landen. Deze worden twee weken lang in augustus in Indonesië gehouden en omvat vele sporten. De promotie banners heb ik ook wel in Sumatra en Sulawesi gezien, maar zijn hier nadrukkelijker aanwezig. In omgeving van Bogor wordt het Parapenten gehouden, jeweetwel, met een parachute de berg af. Het competitieve element ontgaat me even, dat zoek ook nog wel eens uit.

Het safari park ligt ongeveer 30 km van ons hotel. In tijd betekent dat dus anderhalf tot twee rijden, en ik heb het hier echt over autorijden, niet fietsen. Het park ligt aan de weg die leidt over de Puncak, de bergpas tussen Bogor en Bandung en daar is het dus druk. Wij maken ons maar niet meer druk. Via het hotel hebben we een auto met chauffeur geregeld want in dit verkeer wil je dus echt niet zelf rijden. Na het park gaan we ook nog een mooie waterval bezoeken. Die zijn hier legio in de omgeving en boekjes geven allemaal aan dat het schitterend is.

IMG_34361 IMG_34401 IMG_34631

Maar eerst het safaripark. Het is een groot park met dieren die we niet altijd in Nederlandse dierenparken kunnen vinden, zoals de Komodo Dragon. Het park bestaat uit een gedeelte waar je met de auto doorheen rijdt en een gedeelte waar je doorheen loopt. Het gedeelte met de auto was met vele Aziatische en Afrikaanse dieren zoals, leeuwen, (witte) tijgers, olifanten, kamelen, buffels, nijlpaarden, struisvogels, uilen, kasuarissen, neushoorns, steenbokken, elanden en andersoortige herten, kortom heel veel. Het bijzondere was dat we deze dieren wortels mochten voeren, echter wij hadden deze niet. Nu begrijpen we wel waarom er zoveel stalletjes waren die wortels verkochten, vlak voor de dierentuin. Sommige ongevaarlijke dieren kwamen dichtbij de auto en staken hun snuit door het openstaande raam.

IMG_34891 IMG_35101IMG_35161

Nadat we het autogedeelte hadden afgerond, gingen we lopend verder. Ruben had op de kaart gezien dat er Komodo Dragons waren, dus daar gingen we eerst naar toe. Indrukwekkend, wat zijn ze groot! Een van de dragons was heel bewegelijk waardoor je hun souplesse en kracht goed kan zien. (zie video's)

Wat verder heel leuk was, was het gedeelte met de verschillende soorten apen: Orang-Oetangs, Chimpansees, Zwarte Makaken, maar ook neusapen! Die hadden we nog nooit gezien in het echt. Zwarte gibbons waren hier ook, die zaten ook hier niet stil (Ik baal nog steeds van mijn niet gelukte poging in Bukit Lawang om dit dier mooi te fotograferen) en schreeuwden allemaal door elkaar heen.  (Zie video's)

Als laatste gingen we door een reptielentunnel met slangen (cobra’s, pythons, anaconda’s), vleermuizen (waaronder de Grote Vliegende Vos, echt mega!), grote hagedissen (in allerlei kleuren) en grote riviervissen.

IMG_2854 IMG_2907

Dit bezoek was boven verwachting (‘exceeded expectations’). Groot, groen, schoon, gevarieerd met dieren in hun natuurlijke omgeving. Gewoon goed gedaan. Natuurlijk kan het allemaal nog wat diervriendelijker, maar in vergelijking met wat we in Toraja gezien hebben, mag dit geen naam hebben.

Na de dierentuin reden we door naar een park met verschillende watervallen. Op de plaatjes zag het er veelbelovend uit. Echter hier kwamen onze verwachtingen bedrogen uit. Het hele park was alshetware een kermis met allerlei activiteiten: boogschieten, luchtbuks schieten, restaurantjes en souvenirsshops, een camping en oh ja… ook nog een paar watervallen. De enige die we gezien hebben was wel aardig en daar stonden we met 50 man tegelijk naar te staren. De overige watervallen, die wat groter zijn waren nog minimaal 30 minuten lopen verder omhoog. Bang voor nog meer kermis en poespas daaromheen, zijn we weer terug gegaan naar de auto. Hier hadden we geen zin in.

IMG_3526

1. J.A.C.von Bannisseht:
    7 augustus 2018
    Augustus - 07 - 2018

Dit safari park is nog niet zo oud. In mijn tijd bestond het in ieder geval nog niet. Maar het zal er best spectaculair uitzien; in ieder geval zijn de dieren in praktisch hun eigen leefklimaat en leefomgeving. Er zijn ook verschillende watervallen te bezichtigen, maar ook heel mooie meren, waarvan het water door de luchtspiegelingen, veroorzaakt door de weersomstandigheden, van kleur veranderd. Bogor en Bandung staan bekend om hun bergklimaat. Maar ik vraag me af wat er van de Botanische Plantentuin is overgebleven? Hier stonden bomen, planten, struiken, ja zelfs verschillende soorten waterplanten in dieverse vijvers, van over bijna de hele wereld. Men werkte toen ook samen met de Landbouw Universiteit in Wageningen samen, om wetenschap uit te wisselen. Ook op medisch gebied was men met diverse onderzoeken bezig.
    De ontwikkelingen gaan gestaag door, zie je maar weer.
    Hartelijk dank voor deze mooie reportage met mooie foto's. Helaas komt er ook nu weer het einde van jullie vacantie in zicht. Geniet toch nog maar samen van de laatste periode, maak er een mooie afsluiting van.
    Hartelijke groeten en nog een goede en veilige thuisvlucht toegewenst.
    Slamat djalan. En tegen Indonesië zeg je: Slamat Tinggal.