Titanic in de Jungle

19 juli 2018 - Bukit Lawang, Indonesië

Vanuit het guesthouse “Junia” in Bukit Lawang start onze tweedaagse wandeltocht door de jungle. Het is de deur tot het natuurreservaat Gunung Leuser National Park.

IMG_26811

We vertrekken rond 09.00u. De groep is met onze goedkeuring uitgebreid met twee Duitse jonge mensen: Chris en Indrani. Al snel worden ze gebombardeerd tot acteur en actrice Leonardo di Caprio en Rose (jongen is een echte lookalike) uit de film Titanic! Ze spelen het spel heerlijk mee en onderweg zijn er talloze ‘filmscenes’ in gang gezet en opgenomen voor een mogelijke nieuwe kaskraker van het stel: Titanic in de Jungle!

Al snel blijkt dat we heel veel geluk hebben met de hoeveelheid dieren die we te zien krijgen gedurende de dag. Onze nieuwe Duitse vrienden weten te vertellen dat het ook voorkomt dat mensen pas na drie uren of langer klimmen en klauteren door het oerwoud een aap te zien krijgen. Zowel de diversiteit als de frequentie waarin ze zich laten bekijken is verbazingwekkend! We hebben vele soorten apen gezien; orang oetang, varkensstaartapen,  makaken, Thomasaapjes oftewel funkymonkeys en zelfs een zwarte siamang. Daarnaast ook bijzondere vogels, zoals Sumatraanse pauw en de neushoornvogel. De zwarte siamang en de neushoornvogel (Eng: Hornbill) waren heel bijzonder, de gidsen (Sabar (hij is een Batak-Sumatraan), Dani en Ieman) werden reuze enthousiast en namen zelf foto’s van de vogel. Blijkbaar laat deze dieren zich niet vaak zien. Oh ja, we weten nu ook waar de naam regenwoud vandaan komt: de orang oetangs trakteerden ons een paar keer op een plaatselijke bui hoog vanuit een boom, hahahaha!

IMG_2842 IMG_2858 IMG_2875 IMG_2846 IMG_2923 IMG_28321 IMG_27341

Door de temperatuur in combinatie met de grote vochtigheidsgraad klotst het zweet ons continue onder de oksels vandaan. Zwetend, zwoegend, maar met een zeer groot wauw- gevoel lopen we als eendjes achter elkaar, braaf achter de gids aan. Goed kijken waar je je voeten neerzet, je ligt voor je het weet op je neus. Maar ook goed om je heen kijken want overal is wel wat te zien aan flora en fauna.

IMG_2965

Tussen het vele klimmen en klauteren en weer afdalen zijn er (gelukkig) vele kleine pauzes. Lilia ontpopt zich tijdens deze stops als producer/director en blijkt een groot talent te hebben voor het maken van expressieve foto’s en film shoots voor Titanic in de Jungle. Het levert leuke en grappige beelden op en hilarische momenten ter herinnering.

IMG_28211

De gidsen verrassen ons tijdens de tocht diverse malen met overheerlijk fruit en zelfs met een rijstmaaltijd geserveerd in een bananenblad: super exotisch!

In de namiddag komt het moment dat Lilia en Jerry de groep verlaten en met gids Dani terug gaan naar Bukit Lawang. Zij reizen morgen door naar Bali.

IMG_28171

Laat in de middag komen we aan in het kampement bij een riviertje met een kleine waterval. Hier gaan we overnachten. Het kampement bestaat uit vier hutten gemaakt van een bamboe frame overdekt met dik zwart plastic. Een van de hutten staat apart en wordt gebruikt als keuken. In de andere drie staan kleine tentjes opgesteld, de hutten worden meer als afdak gebuikt. De ruimte om de tentjes heen blijft dan een beetje droog als er een regenbui valt. Dat gebeurt met grote regelmaat.

Nadat we ons geïnstalleerd hebben nemen we een frisse duik bij een waterval, hier kunnen we lekker afkoelen en het zweet van ons lichaam afwassen. Zo zijn we fris gedoucht voor het avondeten. Vlak voor donker invalt wordt het diner geserveerd. Een groot stuk zeil op de grond doet dienst als tafel (meja = indonesisch), strak er tegenaan in een vierkant liggen langwerpige (yoga)matjes waar wij op kunnen zitten. Een werkelijke rijsttafel wordt ons aangeboden! De kok in zijn hut heeft zich goed uitgesloofd! Bij kaarslicht proeven we van al het lekkers. Ondertussen praten we wat na en laten we de indrukken van de dag op ons inwerken. De spieren in het lijf laten ons weten hard gewerkt te hebben, we zijn moe. Saba, de gids, doet nog een poging ons te vermaken met een spelletje, maar we zijn een beetje te moe….. Al vroeg kruipen we in ons tentje en vleien ons neer op het 2 centimeter dunne matje.

IMG_29411

De volgende morgen…. Wakker worden met zicht op de rivier: aapjes overal, varanen twee, nee drie! Wild zwijn. Wauw, dit moet echt de jungle zijn. Ik knijp in mijn arm. Nee, ik droom niet, ik ben echt wakker…! Ruben en Andre zitten in hun korte broek voor de tent met een camera in de aanslag, waar zie je zoiets nog meer??

IMG_29121

Na de uitgebreide gedekte tafel met super veel fruit en heerlijk vers gemaakte tosti’s is het tijd om de spullen in te pakken. De terugweg zal een stuk rustiger en relaxter gaan: we roetsjen de rivier af in een paar grote autobanden. Geen beklimmingen meer, maar eerst heerlijk zwemmen in de rivier en dan laten we ons de rivier af drijven. Oké, een paar kleine stroomversnellingen, maar daar hebben we de kaptein en stuurman voor om ons veilig te laten aankomen in het rivierdorpje Bukit Lawang.

Terug in het guesthouse komt het relaxte vakantiegevoel naar boven. Even geen planning en schema waar aan voldaan hoeft te worden. Eten en drinken, genieten van het windje dat langs de rivier waait.

IMG_2967

1. J.A.C.von Bannisseht:
    22 juli 2018
    Juli - 22 - 2018
    Jullie hebben het heel goed getroffen met de timing en de goede gidsen. Geen slangen gezien, want die zijn er in vele soorten en maten. Hebben de gidsen ook de inheemse namen van de dieren, die jullie gezien hebben, genoemd? De varaan die je op de foto hebt staan, kan b.v. net zo groot worden als een krokodil. Ik ken ze heel goed, want ze stelen de kippen van de mensen. Zo ook die van Oma, en dus jaagden we vaak op ze om ze te verjagen. Hoop dat jullie genieten van al de avonturen en belevenissen.
    Hartelijk bedankt voor dit mooie verslag. Hartelijke groeten, veel liefs en nog een gezegende en fijne tijd samen. Het is ook een leuke en mooie foto-reportage.