Castelo de São Jorge

3 augustus 2017

4 dagen in Lissabon. Best wel veel tijd voor een city trip, maar in zo’n wereldstad als Lissabon betekent het alsnog keuzes maken. Daar hebben we vanochtend even de tijd voor genomen. Maar voordat de reisgids op tafel kwam, hebben we eerst weer uitgebreid ontbeten. Dat was al ruim in de ochtend want het opstaan ging niet zo soepel, na een onrustige nacht.

Het appartement ligt mooi in het centrum, maar onze straat is een opmaat naar het bruisende nachtleven van Lisboa. Halverwege de nacht, hebben we toch maar het raam dicht gedaan, om het geluidsoverlast enigszins te beperken. Uiteindelijk toch nog van een welverdiende korte nachtrust genoten.

Maar goed, de reisgids. Het probleem is, wanneer je in een nieuwe stad bent, dat je nog niet zo goed de afstanden kan inschatten. Vandaar hebben we besloten om het eerst maar eens in en om het centrum te verkennen. Lisbon highlight #1 is Castelo de São Jorge, een kasteel met een lange historie t/m de 7e eeuw VC. Het ligt op een heuvel in het centrum, met een fantastisch uitzicht over Lissabon en de brug die lijkt op de Golden Gate Bridge bij San Francisco (Triviantvraag: welke was er eerder ?). Dit leek op loopafstand al blijken hoogtes toch lastig in te schatten vanaf een plattegrond.

Na een flinke klim, enne ok… die lift hielp ook mee, kwamen we aan bij het goed bewaard gebleven (en gerestaureerde) kasteel met inderdaad een super uitzicht.

IMG_1205

Een mooie gelegenheid om de nieuwe groothoeklens van de camera uit te proberen, al blijven die plaatjes uit de reisgidsen toch moeilijk na te bootsen…

IMG_1218

Dit uitstapje is echt de moeite waard, naast het uitzicht is het superleuk om door het kasteel te dolen, de trappen op en af te gaan en langs de kantelen te lopen, en proberen de leuke, kleine details te ontdekken. Een van die details waren pauwen die hoog boven in de bomen zaten… nooit geweten dat die beesten zo hoog konden vliegen.

IMG_1210

Tijd voor de lunch. ‘Ons ben zuunig’, dus gewoon naar de lokale Appie voor wat broodjes en beleg, om dat vervolgens in een parkje te nuttigen. Dat laatste bleek wat lastiger dan gedacht. Na een half uur ronddwalen op zoek naar een park, uiteindelijk toch maar de metro genomen naar een plek op de kaart dat toch echt als groen staat aangeduid. Ondanks dat de auto’s nog steeds om ons heen race-den, hebben we toch een bankje gevonden in de schaduw om onze zelf belegde broodjes te nuttigen.

De tijd schreide al langzaam richting het einde van de middag en nadat we nog voor een dichte botanische tuin hebben gestaan, hebben we de dag maar afgesloten met een drankje in, jawel … een park. Altijd goed.

1. Erica van Keken:
    4 augustus 2017
    Dat waren al heel wat voetstappen door de stad, zullen er vast nog veel meer worden... Veel plezier daar! Wij gaan t weekend naar Schier. Weet niet hoe t met de WiFi in die uithoek gesteld is ...
  2. F.:
    4 augustus 2017
    Speciaal voor Andre!!!! Waren er wel Ridders in het kasteel?
  3. Emmy rijsewijk:
    5 augustus 2017
    wat is het genieten met jullie verhalen. ik reis gewoon een beetje mee met jullie. Ga zo door.